Tuesday, February 9, 2016

Khasiat kulit telur

Tahukah anda sisa-sisa kulit telur ada kegunaannya. Kulit telur boleh digunakan untuk membunuh semut, lipas dan tikus. Cegah bunuh, halau dan lupus serangga-serangga perosak di rumah anda sebelum ia mendatangkan penyakit kepada anda.
Senang, mudah dan mujarab malah ramai yang telah mencuba. Ternyata berkesan untuk menghapuskan lipas, tikus, kumbang, siput, anai-anai, belalang, kutu, hama, parasit pokok, dan banyak lagi serangga perosak tanaman atau di dapur rumah anda. 
Sebelum ini kita sering tercari-cari kaedah mahupun petua bagi menghapuskan serangga-serangga kecil tersebut daripada memudaratkan dan seterusnya menjejaskan kesihatan kita. Jadi, ayuh segeralah bertindak !

Ikuti Langkah-langkah berikut: 

1.  Keringkan kulit telur terlebih dahulu dan ditumbuk halus supaya menjadi serbuk seperti tepung. Simpan di dalam botol kaca supaya tahan lama dan tidak mudaratkan manusia. 
2.  Tabur di kawasan tanaman yang terkena serangan serangga perosak. Bagi tikus, tabur di tempat laluan tikus itu. Contohnya di bawah pintu dapur anda. Jangan tercicir seinci pun laluannya. 
3.   Bagi lipas pula, taburkan serbuk itu di celah-celah dapur yang dikenal pasti laluan lipas pada waktu malam. Keeesokan harinya lipas dan serangga akan mati. Bagi anai-anai pula taburkan di lubang laluan utama keluar masuk ke sarangnya. Anai-anai akan mati akibat terhidu serbuk kulit telur.
 Semoga petua ini memberi manfaat kepada anda semua

0 comments:

Post a Comment

Embedded below post